K First monitoring report (Autonomous Republic of Crimea,
LDy Kherson, Mykolayiv, Odessa and Zaporizhya)
* ok Funded by the European Union

Media coverage
of IDPs in
Ukraine (South)

1-23 Oc¢tober 2015

Prepared by
Association Spilnyi
Prostir (Ukraine) and
MEMO 98 (Slovakia)

Thomson Foundation
+44 20 3440 2440
46 Chancer y Lane
London WC2A 1JE

thomsonfoundation.org

@
Thomsonk % MmeMmo 98

Foundation cnbtifi iPOCTIP




First monitoring report (Autonomous Republic of

Crimea, Kherson, Mykolayiv, Odessa and Zaporizhya) { X

* X %

* g X

1 INTRODUCTION

This is the first of the monitoring reports which will be published in the
framework of the “Regional Voices: Strengthening conflict sensitive
coverage in Ukraine’s regional media” project implemented by the
Thomson Foundation, the European Journalism Centre, Association
Spilnyi Prostir, MEMO 98 and the Institute for Regional Media and
Information.

The overall objective of the project is to decrease potential areas of
conflict through balanced news output in the regional media, thereby
contributing to a decrease in communal tensions, specifically between
internally displaced persons (IDPs) and their host communities. This will
be achieved by strengthening regional media’s ability to respond to the
conflict through enhanced independence and quality of content as well as
by strengthening regional media access to networks, both within Ukraine
and beyond its borders.

The project envisions development of an early warning capacity of
incendiary coverage of conflict-related issues through consistent media
monitoring and evaluation, including on election coverage, of participating
regional media. Spilnyi Prostir and MEMO 98 jointly prepared
methodology of monitoring the media coverage of IDPs and trained 65
regional analysts (in Kyiv, Lviv, Kharkiv, Dnipropetrovsk and Odessa)

to conduct quantitative and qualitative analysis of the regional media
coverage in connection with the above-mentioned topic.

Between 1 - 23 October 2015, the monitoring team conducted the first
monitoring of a number of monitoring exercises, with a special focus on
how the topic of IDPs is reported ahead of the 25 October local elections.
The monitoring sample consisted of a total of 207 monitored media (51
TV channels, 65 print media and 91 online media outlets) in 24 regions of
Ukraine divided into four main parts:

% Eastern part (Donetsk, Kharkiv and Luhansk);

* Northern/Central parts (Dnipropetrovsk, Cherkasy, Chernihiv,
Kirovohrad, Poltava, Sumy, Vinnytsya and Zhytomyr);

* Southern part (Autonomous Republic of Crimea, Kherson, Mykolayiv,
Odessa and Zaporizhya);

* Western part (Chernivtsi, Ivano-Frankivsk, Khmelnytsky, Lviv, Rivne,
Ternopil, Volyn and Zakarpattia)

The sample of monitored media in the Eastern regions of Ukraine was
rather extensive, composed of 36 media outlets in the region.

In February 2014, Russian troops without insignia entered the region

of Autonomous Republic of Crimea and as a result of following events
and based on the 16 March referendum, that was not recognised by the
international community and rejected by the UN General Assembly

UKRAINE

non-binding resolution affirming the “territorial integrity of Ukraine within
its internationally recognised borders”, the Russian Federation and the
Republic of Crimea on 18 March signed the Treaty on Accession, ratified
by the Russian Federal Assembly on 21 March.

As a consequence, in February-March 2014 the newly established
Crimean government, that is internationally unrecognised and
considered occupational by the Kyiv authorities, obliged the media of
the Autonomous Republic of Crimea (ARC) to re-register according to
the law of the Russian Federation. However, the independent media
were in many cases refused a new license (broadcast media) or denied
registration (print and online media).

In the follow-up, a number of media had to leave the peninsular, such as
online Centr Zhurnalistskych Rozsliduvan, online Podiji v Krymu, online
Black Sea News and Chornomorska TV and Radio Station’. In addition,
since they were refused news license or re-registration the following
media ceased to continue from 1 April 2015: ATR TV channel, which was
the only Crimean-Tatar channel in the world, Lyali TV, a children channel
and Meydan radiostation. Also the newspapers Avdet, Kirim and QHA
news agency terminated their activity.

In March 2014, the nation-wide Radio Svoboda launched a Crimea-
related multi-media project entitled ‘Krym. Realii’ (The Crimea. The
Reality), later accompanied by a weekly TV programme under the same
name. However, according to the station’s Crimean correspondent >>

"FREEDOM HOUSE, HUMAN ABUSES IN RUSSIAN-OCCUPIED CRIMEA, AVAILABLE AT

HTTPS://FREEDOMHOUSE.ORG/REPORT/SPECIAL-REPORTS/HUMAN-RIGHTS-ABUSES-RUS-
SIAN-OCCUPIED-CRIMEA#.VKH4X9BJBSW



First monitoring report (Autonomous Republic of

Crimea, Kherson, Mykolayiv, Odessa and Zaporizhya) { :*

Lilya Budzhurova, its online edition ended up among black-listed media
outlets, the journalists of which are not allowed to cover any public
events. Reportedly, the mentioned ATR TV channel, QHA news agency?
and 15 minutes, all online media sources radio were also labeled with a
‘non-grata’ status.

Consequently, some independent media, having abandoned the territory
of the peninsula, are continuing their work on the continental part of
Ukraine. Among these is a relatively new news agency entitled Holos
Krymu. Thus, alongside with the term internally displaced people, there
emerged a new category — internally displaced media.

2 EXECUTIVE SUMMARY

% Media in Southern regions belong to those that covered the IDP topic
in a rather limited and superficial manner, mostly in the context of other
topics and problems.

% Regrettably, the topic of IDPs was often presented passively, in the
context of other issues. It leads to the perception that media consider
the topic rather marginal, without a longer perspective or more profound
public discussion.

% The reports of derogatory comments were rare, however, the
monitoring still revealed such cases. This approach was visible in some
Zaporizhya media.

% The findings revealed a number of stories with lack of diversity, one
of the prime journalistic standards. This was accompanied with a poor
sourcing, problems with terminology (IDPs, refugees) and almost non-
existing analysis.

% Alongside, there were numerous cases where media omitted to
present positions of the IDPs themselves. Such an approach was often
seen when reporting about the authorities, when issues were presented
from a ‘power’ perspective without balancing them by the opinions from
the IDPs.

% Nevertheless, the media of the region presented their audience with
a fully-fledged account concerning the Ukraine-EU grant aid-schemes
directed at IDPs, helping to understand the problem consequences.

% While qualitative informing was in general rare, there were few media,
such as Mykolaiv-based Oblast State TV and Radio Broadcasting Station,
which showed good examples of human approach in their reporting. In
addition the channel alongside with Odessa-based www.reporter.com.ua
also offered its audience some investigative insights.

3 QUANTITATIVE ANALYSIS

The sample of monitored media in the Southern regions of Ukraine
included 36 most popular and top-rated outlets in the region, divided as
follows:

% 11 local TV-stations — one state-owned and one or two major private
channels per oblast;

% 11 newspapers - at least one state-owned publication and several

CHARACTERS

major private ones per oblast;
% 14 online media — most visited news-oriented websites in each oblast.

The monitoring findings revealed that the IDPs-related topics did not
attract particular media attention prior to the local elections (the share of
allocated time and space ranged between 1.4 per cent in monitored TV
channels to 0.5 per cent in print media).

@ Total
@ Total IDP

CHART 1 The share of the IDP-related coverage of the total monitored
coverage in all monitored TV channels during the first monitoring period
(1-23 October)

Il Accommoedation I Crime [ Health Il Business
Il Gov. assistance Il Charity |l Cther [l Elections Il Education
Il Fake IDPs Il Sccial tension Il social adaptation and I Employment

Il Role of church Il Hot topic
80000 P

60 000

40000

o - -
[ ]
e
| ]
0
3110 8 %0ETHA 38 N0 16 X0ETHA 316 N0 24 ¥0ETHA 324 n0 31 X0BTHA
1ST WEEK 2ND WEEK 3RD WEEK 4THWEEK

CHART 2 The share of the IDP-related coverage of the total monitored
coverage in all online media

3.1 TV CHANNELS

As for the tone of the coverage, IDPs themselves were portrayed

in overall balanced manner, with mostly neutral and positive tone.
The volume of neutral and positive IDP-related coverage exceeded
the total volume for all other subjects. Volunteers and regional state
administrations were also given negative coverage. As for the >>

2FOLLOWING THEIR CLOSURE,ATR TV CHANNEL AS WELL QHANEWS AGENCY TRANSFORMED
THEIRACTIVITIESINTO ONLINE CONTENT, NOW AVAILABLE AT HTTP://ATR.UAAND AT HTTP://
QHA.COM.UA



First monitoring report (Autonomous Republic of

Crimea, Kherson, Mykolayiv, Odessa and Zaporizhya) { :*

* * %

* 4 x

coverage of other selected subjects, a positive and neutral tone prevailed.

The monitored channels dedicated in the lead-up to the local elections
some 58 minutes (3,525 seconds) of their news coverage to the issues
concerning IDPs. It amounted to 1.4 per cent of total 68 hours (246,128
seconds) of news programmes, what represents 2.5 min per day for all 11
monitored channels altogether, or some 14 seconds per channel a day.

The most covered issues were in particular social adaptation and
community life (49% of total volume of IDP coverage), accommodation
(13.3%) and state aid (13.4%).

CHART 3 The share of the coverage on all monitored TV channels
devoted to different topics in the framework of IDP-related stories

@ 409 (13.3%)
Accommodation

©® 126 (4.1%) Health

@ 413 (13.4%) Gov.
assistance

@ 78 (2.5%) Charity
@ 403 (13.1%) Other
@ 56 (1.8%) Elections
@ 14 (0.5%) Education

@ 1507 (49%) Social
adaptation and
community life

@ 70 (2.3%) Employment

Concerning the monitored subjects, the most covered subjects within
IDPs-related stories were IDPs per se (64.6% of total volume of IDP
coverage); followed by the volunteers (18.8%) and regional state
administrations (10.7%).

@ 116 (3.8%) NGOs

@ 329 (10.7%) Regional
state administrations

® 42 (1.4%) Government

@ 5758 (18.8%) Volunteers

@ 1936 (64.6%) IDP

@ 25 (0.8%) International
organizations

CHART 4 (BOTTOM LEFT) The share of the coverage devoted to
different subjects (entities) monitored in the framework of IDP-related
stories on all monitored channels

In terms of tone, IDPs were presented in mostly neutral and positive way.
While their coverage amounted also to a portion of negative information
(in absolute terms it was the most among all the monitored subjects),
volunteers proportionally received even more negative coverage. As

for the coverage of other selected subjects, a positive and neutral tone
prevailed.

CHART 5 The coverage of the tone in which the monitored subjects
(entities) were portrayed in the framework of IDP-related stories on all
monitored channels

1200

900

600

seconds

300

0 = L
& o = og)
. Q@n‘_@‘o“ h \!n\w°® ‘,eﬁ““@ p ..ex@‘”‘\ W

o o

\eﬂ‘@wo@\ e 5#° ’

kS ra
e
Il Positive Neutral [l Negative
3.2 PRINT MEDIA

Local monitored newspapers showed in their pre-election coverage
indifference as far as the IDP-related stories are concerned as they
amounted to not more than 0.5 per cent of their total relevant-related
space.

Among the most covered topics were mainly employment (29.5% of
total volume of IDP-related coverage), social tensions (25.7%), social
adaptation and community life (15.4%), as well as health (6.6%), charity
(5.9%), accommodation (4.2%).

CHART 6 (NEXT PAGE) The share of space allocated to IDP-related
issues in all monitored print media

>>




First monitoring report (Autonomous Republic of
Crimea, Kherson, Mykolayiv, Odessa and Zaporizhya) G

* * %

* 4 x

@ 930 (4.2%)
Accommodation

® 1539 (5.6%) Health

@ 1378 (5.9%) Charity
@ 771 (3.3%) Other

@ 984 (4.2%) Elections
@ 1182 (5.1%) Education

@ 6000 (25.7%) Social
tension

@ 3591 (15.4%) Social
adaptation and
community life

@ 6882 (29.5%)
Employment

As for the monitored subjects, IDPs themselves received a dominant
share (83.8% of total volume of IDPs-related coverage), followed by other
subjects, such as regional state administrations (8.8%) and international
organisations (3.4%).

@ 275 (1.2%) NGOs

@ 2042 (8.8%) Regional
state administrations

@ 117 (D 5%) President
@ 408 (1.8%) Volunteers
@ 19520 (83.8%) IDP

® 785 (3.4%) International
organizations

@ 160 (0.7%) Church

CHART 7 The share of the coverage on all monitored print media devoted
to different topics in the framework of IDP-related stories.

As for the tone of the coverage, monitored newspapers portrayed IDPs
exclusively in a neutral and negative manner. Some negative coverage
was also given to NGOs. However, the rest of subjects presented in the
IDP-related stories were shown in positive and neutral tone.

CHART 8 (TOP RIGHT) The coverage of the tone in which the monitored
subjects (entities) were portrayed in the framework of IDP-related stories
in all monitored print media

16 000

12 000

8000

characters

4000

0 N - i
oo

N o o oo o
nﬂ;a“Q * c\\’o@ o \,g:b a@“‘ w
~f e

) @
o & @
ya* n
a“&e e gegc“""
Il Positive Neutral [l Negative

3.3 ONLINE MEDIA

The monitored online media devoted to IDP-related stories a combined
total of 141,602 characters (some 78.5 of standard A4 pages) in the
monitoring period.

Overall, the most significant coverage in online media was dedicated

to social adaptation and community life (30.9% of total volume), voting
rights of IDPs (27.3%), state aid (7.5%), employment and accommodation
challenges (5.5% each).

CHART 9 The share of the coverage on all monitored online media
devoted to different topics in the framework of IDP-related stories

@ 7656 (5.5%)
Accommodation

@ 1660 (1.2%) Crime
@ 439 (0.3%) Health

@ 104236 (7.5%) Gov.
assistance

@ 9370 (6.7%) Charity

@ 18032 (12.9%) Other

@ 38077 (27.3%) Elections
@ 791 (0.6%) Education

@ 1687 (1.2%) Social
tension

@ 43092 (30.9%) Social
adaptation and comm...

@ 7743 (5.5%)
Employment

@ 572 (0.4%) Hot topic

Among the monitored subjects IDPs themselves received the biggest
portion of coverage (50% of the total volume of IDPs-related coverage).
The other presented subjects were CSOs (31.5%), then the central
government (8.2%), volunteers (3.1%) and international organisations
(2.4%). >>




First monitoring report (Autonomous Republic of
Crimea, Kherson, Mykolayiv, Odessa and Zaporizhya) <

* * %

* 4 x

CHART 10 The share of the coverage devoted to different subjects
(entities) monitored in the framework of IDP-related stories on all
monitored online media

@ 43950 (31.5%) NGOs
@ 2600 (1.9%) Regional
state administrations

@ 11430 (8.2%)
Government

@ 1204 (0.9%) President

@ 4381 (3.1%) Volunteers

@ 69327 (50%) IDP

@ 3294 (2.4%)
International
organizations

@ 264 (0.2%) Church

@ 2505 (1.9%) Candidates
for mayors

Neutral and positive tone prevailed in online reporting concerning the
IDPs, with some portion of negative coverage. The tone of reports
concerning other subjects was almost entirely neutral and positive.

CHART 11 (TOP RIGHT) The coverage of the tone in which the
monitored subjects (entities) were portrayed in the framework of IDP-
related stories in all monitored online media

4 QUALITATIVE ANALYSIS

The preliminary findings revealed that overall the IDP-related issues
were covered only in a limited amount in the media from the Southern
regions. They were more frequently present in the Crimea-based media
as well as in media internally displaced from the Crimean peninsula.
Nevertheless, overall, there was an evident lack of analytical large-scale
stories.

At the same time, there were a few examples of quality IDP-related
reporting.

The Crimean-based ATR TV online channel in almost every news
bulletin informed its audience about the “civil blockade of the Crimea™.
However, IDP-related issues were given only infrequent coverage. A
good example was a story about a Ukrainian patriot lady, a teacher from
Eupatoria, who moved to Kyiv (9 October 2015). Even though the term
‘IDP’ was not used, the story clearly implied that the woman had to leave
the peninsula.

The Mykolaiv channels also showed some good examples of human
approach in their reporting. The broadcasters devoted coverage of
IDPs accommodation issues, including their views and commentaries.
Mykolaiv Oblast State TV and Radio Broadcasting Station aired a story
about an IDP from the annexed Crimea titled ‘Crimea. Returning Home’
(8 October) and featuring a young man who is working as leading artist
of the Mykolaiv State Regional Puppet Theater. The report presents his

2UKRAINIAN ACTIVISTS AND TATARS ARE TRYING TO PREVENT FOOD AND OTHER COMMODITIES
THAT THEY CONSIDER OF HIGHER QUALITY AND CHEAPER, TO REACH CRIMEA BY BLOCKING
THE ROADS

THOMSON FOUNDATION



First monitoring report (Autonomous Republic of

Crimea, Kherson, Mykolayiv, Odessa and Zaporizhya) { :*

destiny and life challenges after he moved from Crimea.

Mart TV and Radio Station, the Mykolaiv-based broadcaster, on

16 October reported about an EU-supported project entitled ‘New
Opportunities for Accommodation, Education and Employment of IDPs
in Mykolaiv’. The grand total of the grant project was 265,000 Euro. The
project is to be implemented by Mykolaiv local authorities. The project
envisages the provision of repair services in the dormitories where
IDPs are going to reside and in the kindergartens for IDP children, the
purchase of clothes, linen and other essentials. Additionally, the project
is aimed at organising a consistent study process for IDP school and
pre-school children, being instrumental in IDPs psychological adaptation
to new life and setting up a center for social and economic support. In
Mykolaiv-based newspapers such as Nikolaievskiie Novosti, Vechernii
Nikolaiev and Yuzhnaya Pravda, the project was presented even more
extensively.

On the 11th of October the Mykolaiv Oblast State TV and Radio Station
in their TV programme entitled 'Dotting All I's’ showed an investigative
report. The whole story was devoted to problems that IDPs, in particular
several IDP families that were living in a sanatorium, face with
accommodation. As it occurred, a local school owns the sanatorium,
managers of which are requesting payments for usage of the premises.
The IDPs, though, consider the bills too high, refusing to pay, even
though they cannot move to a different quarter.

“The media tried to emphasise the fact that IDPs are often unable to
overcome psychological and adaptation barriers on their own. In an active
engagement, the journalists were not only informing about the training,
but also actively seeking for help”

Similarly, Odessa websites also contained individual examples

of investigative reports dealing with IDPs challenges, at first with
accommodation. On 20 October www.reporter.com.ua ran a story
eniitied The Voiume of running water for Odessa-based iDPs wiin
disabilities from the ATO zone to be reduced’. The story informed

about the challenges of IDPs accommodated in Kuyalnik sanatorium,
where the managers were trying to deprive them of the right to use hot
running water. The tone of the story was neutral and the author avoided
sensationalism. The described issue tried to shed light on issues related
to IDPs rent, as accommodation costs are to be allocated from the
Reserve Fund of Ukraine. However, there was no reaction from the
government regarding the issue, and the website attempted to make the
situation clear.

The journalists of MIG newspaper, based in Zaporizhya, showed signs
of quality reporting in their coverage of IDP issues, yet, they sometimes

inconsistently used terminology, mixing ‘IDP’ with ‘refugee’, or ‘temporary
migrant’. On 22 October, there was a mention of IDPs in the MIG
newspaper. There was a noteworthy report devoted to accommodation.
It reported about a family with several children that was compelled to flee
from Donetsk after their house was bombarded. They moved into a four-
roomed apartment and were later provided with a new place and 47,000
UAH (1,900 EUR] to furnish it. However, the journalists did not disclose
who provided repair services and allocated the money for furnishing.

Other Zaporizhya-based media, TV-5 and Zaporizhya Oblast State

TV and Radio Broadcasting Station devoted most of their IDP-related
news coverage to social adaptation. In Zaporizhya trainings are held

for participants in anti-terrorist operation (ATO, the official name of the
Ukraine-Russia conflict in the Eastern parts of the country) and IDPs

as well as art-therapy classes for IDP children. The media tried to
emphasise the fact that IDPs are often unable to overcome psychological
and adaptation barriers on their own. In an active-engagement, the
journalists were not only informing about the training, but also actively
seeking for help — the approach helped to identify volunteer psychologists
to provide professional assistance to IDPs.

Nevertheless, the monitoring identified various problematic reports and
tendencies.

IDPs were very often only mentioned at the backdrop of other topics or in
the context of other issues. Pershyi miskyi (First City channel) Odessa-
based TV channel on 10 October 2015 in their news bulletin ran three
pieces about Crimean military sailors that moved to Odessa Oblast.

The channel featured the everyday life of the sailors, their barracks,

daily routine, including dining and at training. The report contained >>

THOMSON FOUNDATION/ OLENA SADOVNIK



First monitoring report (Autonomous Republic of

Crimea, Kherson, Mykolayiv, Odessa and Zaporizhya) { X

* X %

* g X

the commentaries of the sailors and psychologists that work with them.
Other two pieces the channel ran could be characterised in one word

- “recollections”. Those 14 seconds (11 and 3) are lost in general news
broadcast. The first piece (10 October) informed about an oath-taking
among sailor-students and in the narrative the journalist mentioned a
marine trade school that moved to Odessa from the Crimea. Together
with location clarifications the duration of the piece was 11 secs. The third
story did not concern directly the IDPs as it reported about the opening of
a kindergarten in Odessa. The bespoken piece, however, only mentions
IDPs that also have to queue up for their children to be enrolled. On the
basis of such a piece it is very difficult to draw any conclusions as to the
analytical or investigative background of the story.

The Vechirnya Odessa newspaper on 6 October ran a story headed
‘Vouchers for IDPs’ about humanitarian aid for IDPs from Danish Red
Cross. The narration was, however, meager, purely statistical without any
concrete mention of IDPs.

Another instance of a passing mention of IDPs was made by Skifia —
Kherson Oblast TV and Radio Broadcasting Station - that allocated 21
secs of its evening newscast-time broadcast within the period of 1-23
October for IDP commentary (15 October). The story was about an
innovation project for one of hospitals, the installment of solar panels, in
particular. IDPs were mentioned as the residents of the hospital among
others (the hospital provided them with a place to live). Such a news
piece cannot be considered as the one that unveils the issues IDPs are
facing.

Also, the IDPs were just mentioned in the context of elections (10
October). Thus, a story by the Hryvnia Kherson-based newspaper
(headed ‘Hybrid ‘Wona’ beware of Danais’ is about war and pre-election
methods of different parties, where there is one mention of IDPs: “While
the war is ‘on pause’, new waves of military draft are suspended and 1.5
million of IDPs are returning home little by little, the right-wing Ukrainian
sects are digging an internal hole for the peace process”.

As the findings revealed, IDPs were presented in a limited way also by
the Kherson online media. The level of information was not sufficiently
comprehensive for the reader to understand still-existing IDP-related
issues: accommodation, employment and social adaptation. Such stories
do not help in raising awareness to which the internal displacement
affected the lives of permanent residents.

The media of Zaporizhya tend to pay less attention to the coverage of
IDP-related issues, with the coverage being scarce, often within other
topics, such as election or military. Additionally, a number of IDPs are

going back to their home regions of Donetsk and Luhansk and for that
reason local media do not pay as much attention to them as last year.

Regrettably, the monitors registered also instances of hate speech. The
Subota Plius newspaper based in Zaporizhya mentioned IDPs in three
stories (1, 15-16 October). The story of 1 October was worth particular
attention, as it called for creating a negative impression of IDPs. The
header itself ‘Donbas Refugees Are Ready to Tear Each Other to

Pieces for Humanitarian Aid’ asserts that IDPs are monsters. The author
descended to explicit manipulation, harming both IDPs and the people
around them. In the story he often resorted to the speech of hatred,
intolerance and foul language, referring to a Facebook user, with only a
name for background information. The instances of used language were
as follows: “to tear each other to pieces for humanitarian aid”, “l am not
going to protect those broads [about women]...”, “...then | tell her “.. .knife
it!"”, “...when those marginal sons of a bitch are lodged right under my
nose, | do mind”. In point of fact, the author blamed IDPs in the increase
of crime rate in Kommunarsk rayon of Zaporizhya without providing the
reader with any concrete facts, referring to recollections of a local woman
and police sources.

“While the journalists were able to tell the difference between ‘IDPs’
and ‘refugees’, preserving correct terminology, most of the stories
were “recycled”. There was an instance, though, when an IDP-related
description was derogatory in the header of a news item “The settlers

rn

forced to bring another certificate — the ‘homelessness’

Generally, the online media of Mykolaiv provided their readership with
nformation that often lacked balance and the origin of sources was

not always veritied. The media identified IDP-related issues, but only
rarely tried to address them. The coverage itself was presented neutrally
and factually, however, the IDPs were not quoted at all, nor were other
alternative sources of information, in comparison with a standard of
resorting to the official statements. While the journalists were able to

tell the difference between ‘IDPs’ and ‘refugees’, preserving correct
terminology, most of the stories were “recycled”. There was an instance,
though, when an IDP-related description was derogatory in the header
of a news item “The settlers forced to bring another certificate — the
‘homelessness’.

Similarly, on 7 October www.dumskaya.net based in Odessa in their
account headed ‘Odessa-Based IDPs are Provided with Medical
Treatment on a Par with Locals’ informed its readers about the quality

of medical treatment which IDPs are given in Kuyalnik sanatorium. It
was stated that internally displaced persons are not experiencing either
any discrimination against them or violation of their rights, since the
sanatorium staff provides aid in a quality and timely matter. However, the
coverage was clearly one-sided, as commentaries and the viewpoints of
IDPs were missing, in particular of the ones that have already received
such help*. ®

“AVAILABLE AT HTTP://DUMSKAYA.NET/NEWS/VYNUGDENNYM-PERESELEN-
CAM-V-ODESSE-OKAZYVAYUT-MED-051118/.



